Revenue management hotelu
Specifická součást řízení cenové politiky ubytovacích, dopravních apod. neskladovatelných služeb, občas se zaměňuje s revenue marketingem. Aplikace revenue managementu v hotelnictví spočívá v analýze chování hostů a plánování obchodní strategie hotelu, především v otázkách obsazenosti hotelu a jeho cen. Revenue management je proces optimalizace cen na základě dlouhodobě sledovaného vývoje poptávky hostů, jejich potřeb a chování. Dynamická cenotvorba na základě kvalitně vedeného revenue managementu přináší majitelům 3–15% nárůst zisku ve srovnání se strategií fixních cen a nahodilých slev.
Princip revenue managementu:
- Správnému zákazníkovi
- ve správný okamžik
- za správnou cenu
- správným způsobem
- správný produkt
Cílem je získat maximálním možnou tržbu. Metoda byla vyvinuta leteckými společnostmi. Ty podobně jako hotely čelí skutečnosti, že nabízejí pomíjivý produkt s omezenou kapacitou. Není-li služba prodána v konkrétní okamžik, vzniká nenapravitelná ztráta. Dnes neprodaný pokoj nelze zítra obsadit dvakrát.
Revenue management, trochu věda a trochu umění, je způsob jak kompenzovat výkyvy v poptávce, které v hotelnictví jsou spíše pravidlem než výjimkou.
S revenue managementem úzce souvisí yield management.